De Vlaamse regering heeft vandaag de verdeling van haar noodfonds bekendgemaakt. Voor de sportclubs, culturele verenigingen en jeugdbewegingen in Knokke-Heist is een bedrag van 451.300,11 euro vrijgemaakt. Daarnaast zijn ook middelen voorzien voor onder meer het toerisme.

Sporten, cultuur beleven en ravotten in de jeugdbeweging kon lange tijd niet in Vlaanderen door de coronacrisis. Trainingen gingen niet meer door, veel competities definitief afgelast. Culturele voorstellingen zijn uitgesteld of afgelast. Velen konden zich enkele maanden niet uitleven. Ook nu wanneer er geleidelijk terug wordt hervat, zal de sport-, cultuur- en jeugdwerksector dit blijven voelen.

Voor verschillende verenigingen staat het water aan de lippen. Naast hun normale activiteiten konden ook eetfeesten of barbecues niet doorgaan en kon de cafetaria niet opengaan. Daardoor liepen heel veel verenigingen een pak inkomsten mis.

Daarom heeft de Vlaamse regering een noodfonds van bijna 300 miljoen euro voorzien om verschillende sectoren te ondersteunen.

Voor sport, jeugd en cultuur verloopt de verdeling via de lokale besturen en het gemeentefonds. Zo zal er voor onze gemeente Knokke-Heist een bedrag van 451.300,11 euro voorzien worden. De gemeente kan zelf beslissen hoe het deze middelen besteedt.

Daarnaast zullen er mogelijk nog bijkomende middelen naar Knokke-Heist kunnen vloeien. Er is in het noodfonds onder meer nog geld voorzien voor toerisme, jeugdtoerisme, sierteelt en aardappeltelers, schoolreizen, autobussector…

Gemeenteraadslid Bert De Brabandere:“Heel goed nieuws dat de Vlaamse regering naast de ondersteuning van de ondernemers ook denkt aan de vele mensen die gemeentelijk actief zijn in de sport, cultuur en het jeugdwerk. Sport, cultuur en jeugdwerk zijn o zo belangrijk voor iedere gemeente. De vele vrijwilligers zorgen voor een warme samenleving en bezorgen ons een pak plezier. Met de middelen die de Vlaamse regering voorziet moeten we ervoor zorgen dat alle sportclubs, verenigingen en jeugdbewegingen in Knokke-Heist deze moeilijke periode kunnen doorkomen. Dit is een welgekomen aanvulling bij het enorme herstelplan dat de gemeenteraad in Knokke-Heist afgelopen donderdag heeft goedgekeurd.”