De studie die de overheid adviseert om de materniteit in Knokke-Heist te sluiten, zet kwaad bloed. Onder andere toekomstig schepen Bert De Brabandere (CD&V) en directeur Frank Lescrauwaet uiten hun ongenoegen. Zo wordt er volgens hen onder andere geen rekening gehouden met de vele Nederlandse kindjes die hier geboren worden.
“De conclusie van ons onderzoek is dat materniteiten waar jaarlijks minder dan 557 bevallingen worden uitgevoerd, fors duurder zijn dan ziekenhuizen waar het aantal geboortes veel hoger ligt”, klonk het eerder deze week bij het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE). De gezondheidsexperts vinden dat het aantal kraamklinieken in ons land niet kosteneffi­ciënt is. In West-Vlaanderen zouden er zelf vijf materniteiten bedreigd zijn, waaronder het nieuwe ziekenhuis in Knokke-Heist, dat jaarlijks minder dan 557 bevallingen in goede banen leidt. Maar aan zee zet de studie kwaad bloed. Gemeenteraadslid (en toekomstig schepen) Bert De Brabandere (CD&V) vindt een sluiting niet aanvaardbaar. “Het kenniscentrum baseert zich op cijfers waarbij de vele bevallingen van dames die in Nederland wonen maar in het AZ Zeno bevallen, niet meegerekend worden”, begint De Brabandere zijn betoog. Zijn zoontje werd zelf vier jaar geleden in het AZ Zeno geboren. “De geboorte van een kind valt niet te herleiden tot een louter economisch gegeven. De kwaliteit en nabijheid van zorg zijn veel belangrijker op het belangrijkste moment van het leven van een kind en de moeder.”

Geografie is belangrijk

Dezelfde echo’s horen we bij algemeen directeur Frank Lescrauwaet, die eerder deze week in Het Nieuwsblad al zijn bezorgdheid uitte. Hij vindt het te makkelijk om zo’n conclusie te maken puur op basis van cijfers. “Meer dan 20 procent van het aantal bevallingen zijn kinderen uit Nederland. Maar daar houdt men geen rekening mee”, aldus Lescrauwaet. De geografie van Knokke-Heist speelt ook een rol. Het feit dat de kustgemeente ongeveer 33.000 inwoners telt, speelt mee. Ten slotte is AZ Zeno een bedrijf dat jaarlijks nog steeds een mooie winst maakt. “We zijn een gezond ziekenhuis waar heel efficiënt gewerkt wordt”, zegt de directeur. Nog een neveneffect: bij een sluiting van de materniteit zouden andere diensten ook onder druk te komen staan. “Denk maar aan de pediatrie”, aldus De Brabandere, die een eventuele sluiting zelf nog breder trekt. “Het verdwijnen van een materniteit kan het begin inluiden van het wegtrekken van de hele basiszorg in AZ Zeno.”

Bron: Het Nieuwblad (Junior Verbeke):