Vandaag stelden de regeringsonderhandelaars het nieuwe, ambitieuze Vlaamse regeerakkoord voor. Voor CD&V schreven onderhandelaars Wouter Beke en Hilde Crevits, samen met al onze Vlaamse parlementsleden, aan een verhaal op mensenmaat met een duidelijke oranje draad: een beleid dicht bij de mensen.

Een job voor elke Vlaming, een jobbonus waardoor de laagste inkomens tot €600 meer zullen verdienen, flexibele kinderopvang, betaalbare rusthuizen, meer kinderverzorg(st)ers in het kleuteronderwijs, een Taalturbo voor elk kind, 25.000 nieuwe of vernieuwde sociale woningen en enkele duizenden kilometer veilige fietspaden. Het zijn maar enkele van de CD&V-prioriteiten in dit regeerakkoord waar elke Vlaming beter van wordt.

Een verhaal van investeren in de samenleving, in samenwerking en innovatie, in veiligheid. Een verhaal dat elke Vlaming kansen geeft om boven zichzelf uit te stijgen maar ook de verantwoordelijkheid om die kansen te grijpen.

Met dit regeerakkoord investeren we in wat voor CD&V belangrijk is: onze kinderen en jongeren, gezondheidszorg voor jong en oud, in fietspaden, in openbaar vervoer, in sociale woningen en in economie.
Vlaanderen. Dicht bij jou.

Een oranje toekomst voor Vlaanderen.
CD&V zag in de verkiezingsuitslag 3 belangrijke signalen waarop de nieuwe Vlaamse regering een antwoord moet geven: de nood aan een beleid dichtbij de mensen, een sterke sociale bescherming en een beter evenwicht tussen rechten en plichten in de samenleving.

Daarnaast trok onze partij naar de onderhandelingstafel met een doordacht verkiezingsprogramma; heel wat concrete punten vinden we vandaag terug in het regeerakkoord.

Verneem meer over enkele van de krachtige CD&V-klemtonen in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord.

Kinderopvang op jouw maat

We maken de combinatie werk-gezin meer leefbaar door kinderopvang vroeger en langer te openen. Meer flexbiliteit betekent meer op maat van jonge ouders.

Leve Koning Fiets

Dit wordt het decennium van de fiets. We investeren jaarlijks 150 miljoen euro zodat er enkele duizenden kilometers nieuwe of vernieuwde fietspaden bijkomen én zorgen ervoor dat ze sneller aangelegd kunnen worden.

Betaalbare rusthuisfactuur

We zorgen ervoor dat de factuur van het woonzorgcentrum betaalbaar is via een tegemoetkoming tot 400 euro voor wie het moeilijk heeft, bovenop het pensioen.

Investeren in de allerkleinsten

Dit wordt de legislatuur van de allerkleinsten. Investeren in het basisonderwijs is voor ons dé prioriteit. De middelen in het kleuteronderwijs gingen al omhoog, nu zorgen we ook voor extra handen in de klas.

Meer jobs, betere kansen

Wie werkt, heeft betere kansen. Daarom willen we 120.000 nieuwe jobs creëren en meer mensen sneller naar een gepaste job begeleiden. Ook zullen de stille werkers tot €600 netto meer verdienen dankzij de jobbonus.

Extra sociale woningen

We investeren bijkomend in sociale woningen waardoor er bijna 25.000 nieuwe of vernieuwde sociale woningen bijkomen.

We hebben een sterk regeerakkoord met een duidelijke oranje draad. We kiezen voor een beleid dicht bij de mensen, in elke gemeente en elke stad. Betrokken, rechtlijnig, streng én eerlijk.

CD&V-Toetredingscongres

Leden bepalen de koers. Tijdens ons ledencongres zal het regeerakkoord uitgebreid toegelicht worden en zullen de CD&V-leden zich uitspreken over uiteindelijke regeringsdeelname. Meer info over de inhoud van het regeerakkoord op www.cdenv.be.